Het begint al aardig te wennen - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Marjan Folkerts - WaarBenJij.nu Het begint al aardig te wennen - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Marjan Folkerts - WaarBenJij.nu

Het begint al aardig te wennen

Door: Marjan

Blijf op de hoogte en volg Marjan

05 April 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Zo weer een nieuw verslag van mij. Zoals de titel aangeeft begint het al aardig te wennen.Ik begin in een ritme te komen. Werk elke dag in het zhs. De lunch wordt verzorgd door de kokkin.
's Avonds eet ik de restjes van de lunch op of ik eet bij Moges en Ruth (Nederlandse arts) Is gezellig en fijn. Kunnen we samen nog even de dag doornemen. Ruth is nu 31 weken zwanger en zij werkt 3 halve dagen in het hospitaal. Zij zorgt voor de pasgeborene en de te vroeg geboren baby's. Vandaag een beetje last van mijn darmen/buik gekregen. Lijkt mij niet meer als normaal. Ander eten natuurlijk.
Eergisteren is er bij ons een tweeling binnen gekomen die bij 29 weken zwangerschap geboren is.(normaal is het 40 weken) Super klein en kwetsbaar. De verplk. weten niet hoe een couveuse werkt. En wat nu?
De baby's werden na het wegen in watten gewikkeld en samen in een bedje gelegd. Er staat een soort warmte lamp op het bedje gericht. Ik heb ze een voedings sonde gegeven en elke dag 2 uur moeten ze 2 cc voeding en 2 cc glucosewater krijgen. En maar hopen en afwachten of ze het gaan redden. De temperatuur van de baby's wisselt tussen de 34.5 en 36.5 graden.Natuurlijk hebben ze zelf gebreide mutsjes op om hen op temperatuur te krijgen en te houden. Als dit in Nederland gebeurt staat de couveuse afdeling op scherp.
Hierin zie je de beperkingen en de armoede. Maar niets doen is geen optie. En mama gaat met de hand kolven om haar borstvoeding op gang te brengen. Wat apart om te zien is dat de moeder geen contact met de kindjes maakt. Ik denk dat de is om haarzelf te beschermen zodat ze zich niet aan de kindjes kan hechten, Er heerst hier een hoge baby sterfte.
Verder gisteren een moeilijk maar super goede bevalling gedaan. Een vacuumextractie en een vast zittende schouder na de geboorte van de het hoofdje van de baby. Dit is een acute situatie in de verloskunde. De midwife die mij assisteerde riep: Oh what a big head. This baby is too big. Gelukkig wist ik welke handgrepen ik moest gebruiken. En werd er een gezonde dochter geboren. Ik legde haar op de buik vd moeder en sloot haar armen om haar kindje heen. De midwife said: gif the baby too me!
Wat denken jullie??
O ja, er waren zeker 9 vrouwen bij de bevalling. Super geweldig. Na de geboorte begonnen de mensen te gillen, klak en keel geluiden te maken en te bidden. Ik krijg nu ik dit opschrijf opnieuw kippenvel. Het was overweldigend. Nadat ik deze vrouw helemaal verzorgd had nam ik afscheid van hen, ze begonnen te klappen en te roepen. Een grote knuffel van verschillende mannen en mijn avond kon niet meer stuk. Vandaag eerst een kapel dienst gehad. Wat is dit nu weer? De medewerkers die van de afdeling af kunnen,komen naar de ziekenhuis kerk. Hier wordt gezongen, gebeden en gepreekt. Duurt ongeveer 1 uur. Het zingen begon rustig, ja ja. Later was het gospel, hartstikke fijn en leuk om mee te maken. Hierna samen met Marc de gynaecoloog, de acute situatie van de vorige avond met alle verplk. door gesproken. Een soort klinische les.
De verloskamers waren leeg, dus de hele dag op de polikliniek gewerkt. Er was een oude dame die met buikpijn kwam.Ws tussen de 60 en 75 jaar. Mensen weten hier niet hoe oud ze zijn. Er vindt hier geen registratie van je geboorte plaats. Tijdens het onderzoek werd ons duidelijk dat deze mw. een vergevorderd stadium van baarmoederhals kanker had. Ze was zo dun. Helaas konden we voor haar niets meer betekenen. Maar wat wel bijzonder was is dat de artsen met haar en voor haar ginnen bidden voor kracht. Kippevel!!
De mensen zijn hier er hartelijk en aardig. Geven mij een welkom gevoel. Mijn collega's beginnen aan mij te wennen en ik aan hen.
Een paar grappige dingen: Ik heb gisteren gazen zitten vouwen. Deze worden in een kartonnen doos gedaan. Bij de bevalling worden ze er met een tang uitgehaald omdat ze alleen met steriele handschoenen aangeraakt mogen worden.
vraag ik aan de verplk.Hoe vaak moet ik de bloeddruk van mw. meten? antwoord zij: alleen wanneer het nodig is. Er is geen structuur of protocol.
We hebben hier geen pompen zoals in nederland om de medicatie in te stellen. We tellen hier de druppels per min.
Verder ben ik bezig om een Nederlandse/Ethiopische woordenlijst aan te leggen. Kan ik iets makkelijker met de mensen communiceren.
Wederom heb ik een paar foto´s toegevoegd.
Ik ben blij met alle reacties.Het is fijn dat jullie zo met mij meeleven, bidden en geïnteresseerd in de Ethiopische mensen en in mijn verhaal zijn.
Ga zo door!
Dikke kus van mij



  • 05 April 2012 - 17:18

    Marjan:

    Leuk zoals je schrijft Marjan, ik zie het zó gebeuren allemaal! Vanaf grote afstand geniet ik met je mee.
    Goede Paasdagen gewenst en de groeten an Ruth en Moges,
    Marjan M.

  • 05 April 2012 - 20:52

    Willem&Ada:

    Leuk om te lezen wat je meemaakt! Helemaal goed,
    Wat een verschillen in cultuur en geloofsbeleving enz. Wel heel interessant om zo dichtbij mee te maken. Jaloers! ;) we wensen je een GOEDE vrijdag en een speciale Pasen toe! Veel zegen daar gewenst. Liefs uit Elst.

  • 05 April 2012 - 21:08

    Bernadette:

    Wat ik zo waardeer aan jou is je nuchterheid en je bewogenheid.
    Ik zou alleen maar kunnen janken( is goed in droge tijden daar) daarom ben ik ook hier,dan is tenminste alles aanwezig om het droog te maken.
    Vanavond passion met allerlei artiesten gekeken, Pasen gaan we tegemoet het lijden en sterven van onze Heer en Heiland, maar wat ik jullie daar toewens is de blijdschap van de opstanding Hij LEEF, blijf goed om je heen kijken dan zie je het door alles heen, en zul je de blijdschap en de vreugde van de Here steeds weer mogen ervaren door alle emoties heen.
    Dikke Paasknuffel Bernadette

  • 05 April 2012 - 21:39

    Frederiek:

    Hoi Marjan,
    Net je verslagje gelezen en de foto's bekeken. Wordt er stil van !
    Hoe het daar gaat, hoe jij handelt, maar ook zo samen de dag aan de Heer opdragen, mooi.
    Een gezegende nachtrust wens ik je toe en dat je darmen maar snel mogen wennen aan de veranderingen.
    lieve groet van Frederiek.

  • 05 April 2012 - 23:04

    Tidde:

    Potverdorie mam! ik begin bijna een soort van jaloers te worden! ik wou dat ik mee gegaan was als een soort stage! ;p

    we skypen snel weer!

    xx Tidde

  • 06 April 2012 - 08:43

    Dirk-Bart:

    Mooi om al je ervaringen te lezen. Gods zegen op je werk daar. Vier jij dit weekend ook Pasen? gezegende paasadgen. De Heer is waarlijk opgestaan...

  • 06 April 2012 - 09:14

    Erik H:

    Ik heb net voor het eerst in je verslagen gelezen. Indrukwekkend. Leuk trouwens dat je schrijft zoals je spreekt, enthousiast en bevlogen. Het lijkt me moeilijk om te schakelen tussen die verschillen in kwaliteit van ruimte en materiaal, maar ook in protocollen en bijbehorende visie en cultuur. Succes verder. Fijne Pasen

  • 06 April 2012 - 09:43

    Yvonne Glaser(neonat:

    Hoi Marjan,
    Ik kreeg wel een brok in mijn keel van je verslag.
    Vooral over die prematuren.Wat me verbaasde is,hoeven ze niet beademd te worden????
    Zijn ze zo sterk dat ze dat allemaal zelf kunnen???
    Ik had graag erbij willen zijn.
    Geweldig werk doe je!
    Fijne Paasdagen wens ik jevan uit Oosterbeek.
    Lieve groeten,Yvonne.

  • 06 April 2012 - 13:17

    Belia:

    Hi Marjan, goed te lezen dat je dicht bij jezelf blijft. Wat maak jij al een boel mee in zo korte tijd. Erg fijn om zo te kunnen volgen. xx Belia

  • 06 April 2012 - 15:05

    Marline Harmsen:

    Ha Marjan! Nu al fantastische verhalen! Geniet van elke minuut! Liefs

  • 07 April 2012 - 10:05

    Nita En John :

    Lieve Marjan,

  • 07 April 2012 - 10:18

    John En Nita:

    Lieve Marjan, met groe moeite po eer ik met de e- pad een reactie te geven, dus schrijf Ik
    maar aan een stuk door. Geweldig hoe je schrijft over je werk daar . Hoe je met je kennis en persoonlijkheid, hier zoveel werk kunt doen. We wensen je gezegende en prettige paasdagen toe. Veel liefs.



    paasdagen. Veel liefs

  • 07 April 2012 - 10:57

    Thea L:

    Wouw Marjan wat een verhalen, was zo verdiept in je verhaal dat het eten stond aan te branden!!!
    Wat een wereld van verschil met hier, maar wat kun jij daar veel betekenen voor de moeders en hun baby"s.
    Dat jij daar de basis dingen(bloot op de buik ed) kunt introduceren is al een heel gewin.
    Hopelijk ga je nog veel mooie partussen begeleiden en ik kijk snel weer op je site om deze bijzondere verhalen te lezen.
    Dikke kus Thea Lamers

  • 07 April 2012 - 11:19

    Margien:

    Wat leuk om je zo te kunnen volgen.Ondanks de warmte daar loop jij geregeld met kippenvel!
    Het moet ook wel indrukwekkend zijn. En je hoeft je kennelijk niet af te vragen of het zinvol is dat je daar bent.
    Gezegend paasfeest gewenst, Ferd en Margien

  • 07 April 2012 - 16:12

    Jannet Bakker:

    Hallo marian,
    gisteren je link gekregen van Els, wat leuk om te lezen, ik zal je zeker volgen. Ik ben op bezoek geweest bij mijn dochter in Tanzania, je werkomgeving doet me er heel erg aan denken alleen waren daar 15-30 bevallingen per dag!!! Maar wat je vertelt over geen bonding, geen couveuze, opvang van het kind, is daar allemaal net zo.
    Ik wens je veel plezier en sterkte, ik heb heel veel respect voor je!!
    groetjes
    Jannet

  • 08 April 2012 - 07:52

    Maartje-marijke:

    Wat fijn dat je al wat gewend bent!! wat ontzettend bijzonder dat ze je zo dankbaar zijn na de bevalling, ik kreeg al kippenvel als ik het lees!!
    Succes en geniet van de bijzondere ervaring!!
    Groetjes van maartje-marijke.

  • 08 April 2012 - 15:25

    Elisabeth Schiere:

    Hoi Marjan,

    Leuk om op deze manier te lezen over je belevenissen in Ethiopië. Fijn dat je je kennis kan delen met de mensen daar. Heel veel succes en natuurlijk ook plezier in dit mooie werk wat je doet. Doe je ook de groetjes aan Ruth en Moges?
    Groetjes, Elisabeth

  • 08 April 2012 - 16:41

    Jacco:

    Hey lieve Marjan, Hoorde van je man hoe je daar je positie als vrouw en verloskundige hebt "ingenomen". Zie het bijna helemaal voor me. Respect! Ik denk dat wij vanuit ons kleine landje geen voorstelling kunnen maken hoe het daar allemaal reilt en zeilt! Jij staat er nu middenin. Je bent een echte trader! Las deze uitdrukking vandaag op facebook. Gewoon de dingen doen vanuit je hart, door Jezus liefde. Gezegend pasen. Gdblss jc

  • 08 April 2012 - 17:41

    Vul Hier Je Naam In.:

    Hoi Marjan,
    Je zal wel regelmatig even moeten bijkomen van wat je daar mee maakt!
    Heel bijzonder...Respect voor je inzet en wat je voor de mensen betekend. Een hele fijne pasen!
    Groetjes Hermine

  • 09 April 2012 - 11:20

    Marie Louise:

    Lieve Marian,
    Wat een mooie verhalen en indrukwekkend!
    Precies een plek voor jou waar je helemaal tot je recht komt! Supermooi dat je je specialiteiten zo kan inzetten.
    Ben trots op je.
    Wat een schattige foto's van die twee kleintjes! Die mutsjes zijn ook zo leuk. Hopelijk gaat het goed met ze?
    Heb je nog pasen gevierd? Wij hebben een hele mooie dag gehad met de doop van Sanne en verjaardag van Lenthe. Dikke knuffel van ons liefs wies

  • 09 April 2012 - 12:09

    Jikke Talla-Planting:

    Gisteren in de kerk werd verteld dat je het goed hebt. Nou, dat wordt uit jouw berichten ook helemaal duidelijk! De passie voor je werk straalt er vanaf. veel zegen gewenst.

    Groetjes jikke

  • 09 April 2012 - 20:08

    Wilma:

    Hoi Marjan,

    Vanuit het Rijnstate werkend met Janneke Donckers, Francis vd Berg, Astrid Wanders en Simone wensen wij jou een hele fijne Pasen!! Wat een indrukwekkend verslag weer.
    Heb je nog nagedacht over de Foley catheter versus COOK?
    Dikke kus van ons allemaal, Wilma


  • 10 April 2012 - 11:44

    Liesbeth Pronk:

    Hoi marjan
    Wat een heerlijke moppies op die foto's, maar wat ben ik toch blij dat ik in Nederland ben bevallen.
    Je hebt het al aardig naar je zin, heb ik wel in de gaten. Bedankt voor de groetjes die we via de ds. mochten ontvangen.
    Ik typ dit nu vanaf mijn nieuwe bank, eindelijk zijn de meubels er. Krijg ik tenminste geen planken gat meer.
    De pasen was mooi, wat is het toch een heerlijk feest. We hebben een mooie dienst gehad en daarna gingen we naar de Leidenweg om te zingen met het Leger en de Kandelaar. Het was niet echt druk, maar wel fijn om te doen. Ik had het wel berekoud, maar gelukkig was Rob er om me warm te maken, vooral mijn handen. Peter stond heerlijk in de zon met Gedalja te zingen. Na de samenzang gingen we weer terug naar Ontmoeting en hebben we gezamenlijk gegeten. Er was eten in overvloed. Gezellig hoor!
    Vanavond is de 3e avond van de gavengroep "genezing". Ben benieuwd wat er allemaal besproken gaat worden. Je hoort het nog wel.
    Nou Marjan, tot schrijfs en veel zegen bij je werk.
    Knufjes van Liesbeth

  • 10 April 2012 - 12:41

    Alexander:

    Hoi Marjan,

    Wat maak je in korte veel mee zeg....En wat goed wat je allemaal doet ! Ga zo door!

    Gr.s Alexander

  • 10 April 2012 - 15:58

    Aggy Neo Mc:

    Ha Marjan ,nog steeds naar je zin ? Sonde's afplakken moeten ze nog leren hihi ! Had wel meegewild nu ik dit zo zie ! heel veel succes nog en ook genieten ,grt Aggy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjan

Welkom allemaal op mijn site. Als jullie deze site bezoeken ben ik onderweg met het vliegtuig naar Ethiopië, of ik ben al aangekomen op de plaats van bestemming. Waarom deze site? Ik ga als verloskundige 2 maanden vrijwilligerswerk verrichten in een klein ziekenhuis in Soddo. Dit is een plaats in Ethiopië. Ik zeg tijdelijk mijn veilige baan als verloskundige in het Rijnstate ziekenhuis te Arnhem vaarwel (snik) en ga de uitdaging aan! De reis gaat vanaf Amsterdam naar Caïro. Hier stap ik over en reis door naar Addis Ababa. Daarvandaan moet ik nog 450 km (6 uur) met de auto reizen naar het ziekenhuis in Soddo. Dit ziekenhuis werkt vanuit een christelijke achtergrond. Vanuit het ziekenhuis probeer ik jullie als achterban regelmatig op de hoogte te houden, dus laat vooral eens een berichtje achter op mijn site! Geniet van mijn verhalen en foto's. Wilt u mij en de patiënten die in het ziekenhuis behandeld worden financieel ondersteunen? Rekeningnummer:4457697 t.n.v. M.Folkerts-de Bruin, onder vermelding van: Verloskundige in Ethiopië. Alvast bedankt namens de mensen in Ethiopië! Site ziekenhuis: www.soddo.org marjanfolkerts@hotmail.com

Actief sinds 28 Jan. 2012
Verslag gelezen: 1739
Totaal aantal bezoekers 57766

Voorgaande reizen:

29 Maart 2012 - 29 Mei 2012

Passie voor de medemens en verloskunde

Landen bezocht: