Birr Birr - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Marjan Folkerts - WaarBenJij.nu Birr Birr - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Marjan Folkerts - WaarBenJij.nu

Birr Birr

Door: Marjan

Blijf op de hoogte en volg Marjan

27 April 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Zo daar ben ik weer. Uiteindelijk ben ik nu alweer 4 weken hier aan het werk in het zhs. Het lijkt haast gewoon te worden. Wat heb ik deze week allemaal beleefd? Ik kan jullie vertellen: een hele boel. Op de verloskamers is het naar mijn idee iets te rustig, maar ik doe veel verschillende dingen. Allereerst heb ik afgelopen zondag een berg beklommen. En wat voor een??
Achterop een motor zonder helm naar de voet vd berg gereden. Hierna met een gids naar boven gelopen. Vanaf het begin af aan alleen maar klimmen. We hadden onderweg een regenbui van 1 uur lang. Gelukkig kwamen we een klein huisje tegen. De mensen waren zo vriendelijk dat we bij hen konden schuilen. De huisjes zijn binnen heel donker, dus ik zag geen hand voor ogen. Ik hoorde van alles maar kon dit niet plaatsen. Ik had een pak met koekjes bij mij. Er kwamen gelijk kinderen uit het huisje naar mij toe. Natuurlijk mocht ik even binnen kijken. Ik maakte een foto met flitser, en wat zag ik uiteindelijk op mijn camera?? Wel 6 kinderen, 2 koeien, 1 paard en 1 geit in de donkere kamer. Ik was verrast!!
Helemaal leuk. De 3 dagen na de bergbeklimming had ik erge spierpijn.
Ik ben samen met Steffanie(arts vd straatkinderen) naar de markt geweest, om voor 200 kinderen kleren te kopen. Het is hier namelijk het begin van het regenseizoen, en voor Ethiopische begrippen een stuk kouder. Ik kan jullie verzekeren dat dit een happening was. We kochten 2e hands kleding. T-shirts en sweaters met lange mouwen. De straatkinderen verdienen geld met het dragen van de boodschappen naar je huis. Uiteindelijk hadden we na 2 uur shoppen alle kleren en zijn we met een aantal kinderen naar de compound gegaan. Na wat geld, drinken, koekjes gegeven te hebben, was alles op de plaats van bestemming.
Maar hoe verdeel je deze kleren onder zoveel kinderen?
De volgende dag waren er 130 straatkinderen. Dat zijn veel monden om te voeden!! Allereerst kregen ze een maaltijd van ons. Hierna werden ze in groepjes van 5 naar mij en Steffanie gestuurd. Wij keken wat de kinderen aan kleren droegen? De kinderen die alleen in een gescheurd shirtje liepen kregen van ons een sweater. De kinderen die al iets dikkers aan hadden kregen een tshirt. De kleur of maat was niet van belang. Liever iets te groot, dan kunnen ze zich 's nachts makkelijker warm houden. Het was leuk om te zien hoe blij ze ermee waren. En sommige kinderen beginnen mij al te herkennen. Ze roepen de hele tijd: sister sister!
Helaas was een erg ondervoed en ziek meisje van 6 mnd binnen gebracht. Ruth en ik werden erbij geroepen. Er werd een infuus en een voedingssonde ingebracht. Het bleek dat zij ws longenontsteking en mogelijk hersenvliesontsteking had. Het meisje voelde helemaal stijf aan. Haar beentjes waren krom en niet recht te buigen. Er is gelijk gestart met antibiotica. Ik heb het meisje verschoond, verzorgd en een schoon shirtje aangedaan en samen met Ruth uitgerekend hoeveel voeding zij per 2 uur moest gaan krijgen. Ik was onder de indruk van haar verwaarlozing en ziekte. Nu 2 dagen later gaat het iets beter met haar. Ik zat vanmiddag even buiten bij mijn kamer en komt de nurse van dit meisje mij roepen. Zij vertelde dat het beter met haar gaat en wilde de voeding ophogen.
Hierna werd ik door de nurse vd verloskamers geroepen: one labouring mother! Super leuke bevalling.
Wat een beetje raar en grappig is dat iedereen om geld vraagt. Voor hun begrippen zijn wij, "witte mensen" heel rijk. En dat is misschien ook wel zo. Iedereen roept: money money of Birr Birr. Dit is de munteenheid. Ja, en wie geef je nu wel en wie niet? Ik steek mijn 1 Birr biljetten los in mijn zak en geef oude mensen en zwangere vrouwen die ik onderweg tegenkom.
Met de tweeling die met 29 weken geboren zijn, gaat het goed. Ze groeien langzaam maar zeker. Drinken nog niet zelf. Ze hebben nog geen zuigreflex. Ik denk dat ze nu 33 zwangerschaps weken zijn. Ze wegen respectievelijk 1.5 en 1.4 kg. Dus de groei zit erin. De andere baby waar ik in mijn eerdere brief over schreef ik met een gewicht van 1.8 kg en helemaal zelf drinkend naar huis gegaan. Ik kan het soms niet geloven wat je hier ziet.
Vandaag zijn de 2 Amerikaanse mensen die samen met mij 2 weken in het guesthouse logeren, terug naar huis gegaan. Aan de ene kant wel weer lekker om even alleen te zijn, aan de andere kant een beetje stil.
Maar goed nog 2 weken en dan komt Jacko!!!!!!!
Lieve mensen, bedankt voor alle aanbiedingen idv: microscoop, mutsjes, sokjes, navelklemmen, gaasjes, catheters, borstkolf etc.... Willen jullie nog iets aan Jacko meegeven? Bel hem maar.
Af en toe hoor ik hier iets van het "Nederlandse nieuws" via het thuisfront. Gelukkig hier geen kabinet dat gevallen is, geen economische crisis, geen gezeur over het weer, hypotheek, etc.
Prioriteit hier is: water, eten, gezondheid en geld! Kortom: hoe kom ik aan mijn basis behoefte zodat ik in leven kan blijven.
Tot de volgende keer en een dikke kus van mij.
Marjan

  • 27 April 2012 - 17:11

    Yvonne Glaser(neonat:

    Lieve Marjan,
    Wat een ontroerend verhaal weer!
    En wat veel goed werk doe je daar weer!!!!
    Je bent echt allround zowel verloskundige als verpleegkundige!!
    Geniet straks van andere dingen samen met Jacko.
    Lieve groeten ,
    YvonneG.

  • 27 April 2012 - 18:08

    Rianne:

    Hoi Marjan,

    Ik ben inmiddels ook een trouwe lezer van je indrukwekkende verhalen.
    Heel bijzonder om zo mee te kunnen kijken met je belevenissen daar.
    Ik wens je alle goeds en tot over een aantal weken.

    Liefs, Rianne.

  • 27 April 2012 - 18:16

    Maria Melby:

    Hoi Marjan,

    Wat mooi om je zo te kunnen volgen! Ik sta onder de indruk van wat je allemaal meemaakt en hoe veel je voor deze mensen betekend! Echt geweldig! Ik wens je een hele goede reis verder en ik blijf je volgen:)

    Liefs Maria

  • 27 April 2012 - 19:07

    Marie Louise:

    hee marian, Wat leuk die kleding. Ben benieuwd hoeveel je hebt uitgegeven voor 200 kids. Het is daar zo anders. Je bent blij met kleding, maakt niet uit wat voor kleur of model.....Inderdaad de eerste levensbehoeften. wat grappig, die foto in dat huisje!
    Rob en ik gaan lekker een weekje naar kreta over een paar dagen : )
    liefs van Rob en mij.
    ps. nog twee weken volhouden en dan komt die leuke vent van je. Gezellig! Succes en wij bidden!

  • 27 April 2012 - 22:16

    Janneke:

    Hoi Marjan, wat mooi weer om te lezen! Ik wacht met veel ongeduld weer op je volgende verslag;-) Groetjes Janneke

  • 28 April 2012 - 06:27

    Mirthe:

    Hi lieve mam!

    BEN TROTS OP JE! Wie heeft er nou zo'n stoere moeder als ik!?

    Trouwens wat krult je haar goed!! Hihi

    Hou van je!! <3

  • 28 April 2012 - 09:10

    Marja IJnzonides:

    Hou Marjan, ik heb net al je verslagen gelezen en ben onder de indruk!! Wat maak jij veel mee en wat lijkt het mij een geweldige ervaring. Geniet van de tijd dat je daar nog bent!!!

  • 28 April 2012 - 18:59

    Femke Borgman:

    allereerst mooie en indrukwekkende verslagen Marjan, ik vind het geweldig van je wat je allemaal doet en betekent voor die mensen daar.Je mag met recht trots op jezelf zijn, echt hoor er zullen niet veel mensen zijn die dit allemaal bewerkstelligen.Op de zaak hebben we het regelmatig met Jacko over jouw werk daar en dan plagen Gijs en ik hem met dat hij straks met een hele koffer met spullen naar Ethiopië afreisd en z`n eigen bagage moet op schiphol achterblijven hahaha teveel, ach dan ga je toch ook voor Jacko even naar de markt om wat tweedehands kleren te kopen hahaha.is maar gein, geniet nog van alles daar en nog even en dan kun je jouw mannetje weer in de armen sluiten, het ga je goed groetjes Femke.

  • 28 April 2012 - 20:22

    Klaas:

    Dag Marjan,
    Weer een mooi en indrukwekkend verhaal en de kleine fotoreportages die er steeds bijzitten, geven een insruk van wat je tegenkomt. Je staat er zelf steeds blozend bij. Het gaat je er blijkbaar goed.

    Veel succes verder

  • 29 April 2012 - 09:25

    Jikke Talla-Planting:

    Wat beleef je toch bijzondere dingen Marjan! Leuk om dat via jouw blog mee te mogen beleven.

  • 29 April 2012 - 12:45

    Willem & Ada:

    Hé Marjan, Hier is het ook birr brr maar dan meer van de regen. Morgen koninginnedag dat is wel heeeel Nederlands. Wel gek om zo met twee werelden van verschil in aanraking te zijn, te lezen, te zien en van je te horen. Fijn dat het zo goed met je gaat. Ik had gedacht dat er veeeeel meer werk voor je zou zijn om dat het ziekenhuis zo'n groot verzorgingsgebied kent. Enne....Ik had wel verwacht dat je wat kleuriger kleding zou hebben uitgezocht ;)
    liefs uit Elst

  • 29 April 2012 - 15:49

    Els:

    he zusje,
    wat leuk om te zien dat je veel plezier hebt van mijn broeken!! morgen is het Koninginnedag dus doe je wel iets van oranje aan!!! gezellig hoor om te wonen met tig kinderen en dieren in een ruimte, zo hou je elkaar lekker warm.
    geniet van alles want de tijd gaat snel.
    tot mails,
    dikke kus,
    els en natuurlijk ook ton

  • 29 April 2012 - 18:47

    Ferdy En Tanja:

    Hallo Marjan,
    Wat maak jij veel indrukwekkende dingen mee. Wat leuk om zo op de hoogte te blijven van jouw belevenissen. Ferdy is pas naar Gambia geweest. Een aantal dingen herkennen we wel in de verhalen, die zijn echt Afrikaans. Straks lekker genieten en ervaringen uitwisselen met Jacko! Liefs, Ferdy en Tanja & kids

  • 30 April 2012 - 03:21

    Rijnstate:

    Lieve Marjan, wat een belevenis! Leuk om te horen dat het goed gaat met de tweeling! We leven mee met je verhalen. Nog maar 2 weken en dan ga je alweer aan je rondreis beginnen! Een hele fijne tijd nog gewenst vanuit de nachtdienst in het rijnstate, groetjes Patricia, Anke, Belia en Yalck


  • 30 April 2012 - 18:21

    Boukje.:

    Marjan wat mooi om dit allemaal te lezen wat maak je veel mee en wat een mooie belevenissen. Nog even dan komt Jacko.
    Veel liefs . Boukje en Dick.

  • 01 Mei 2012 - 13:40

    Annet Heyn:

    Wat heerlijk voor je dat Jacco over 2 weken komt!!!!! Geweldig om naar uit te kijken.
    Ik begrijp dat je daarna samen een rondreis gaat maken?
    geweldig, na al het harde werken en alle indrukken heb je wat ontspanning wel verdient.
    Geniet er van!!

  • 02 Mei 2012 - 08:29

    Adriaan:

    Brr wat een kleine lettertjes! Maar o zo leuk om te lezen. Jacko was hier gisteren even. Hij ziet er een beetje moe uit. Is nu ook full time huisman en alleenstaande ouder. Goed dat jullie straks samen in Ethiopië zijn geweest! Dan is het ook voor Jacko begrijpelijker waar en over wie je het hebt. Jammer dat de microscoop niet ingevoerd mag worden. Wel heeft Jenny nog pakken met rompertjes meegegeven voor de best geklede babies van Sjeba! De foto's zijn ook prachtig. Je bent een natuurtalent! Zorg goed voor je zelf en geniet van alles. Groeten uit de Betuwe die in bloei staat.

  • 02 Mei 2012 - 16:50

    Liesbeth Pronk:

    Hoi Marjan
    Hier weer een berichtje van mij. Ik liep een beetje achter met lezen, want ik had het druk en we zijn een weekendje naar Limburg geweest. Nou dat was even heerlijk en het weer was prima. Lekker buiten op de terrasjes gezeten. Zalig!!
    Wat maak je toch een hoop mee en telkens als ik een verhaal van je lees, ben ik toch wel erg blij dat ik in Nederland woon. En dat ik mijn zoon kan bieden wat ik wil.
    Hij is nu aan het leren voor zijn examen. Spannende tijd, maar daar weet jij alles van, want je hebt het al 4x meegemaakt.
    Nou zussie, hou je haaks doe de groeten aan Ruth en Mogus en tot gauw.
    knufjes van Liesbeth

  • 03 Mei 2012 - 07:48

    Petra, Kees En Kids:

    Hoi Marjan,

    Ik ben er eens even voor gaan zitten om de verslagen te lezen. Alweer 4 weken in Ethiopie. Zo te lezen heb je het erg naar je zin en zijn ze ook erg blij met jou. En allemaal leuke en lieve mensen om je heen. Al die straatkinderen lijkt me wel moeilijk, het liefst zou je ze (volgens mij) in je armen willen sluiten en mee willen nemen, vertroetelen en een thuis geven. Nog even en dan komt Jacko. Fijn. Nog heel veel plezier en mooie bevallingen.

    Groetjes,

    Petra, Kees en kids

  • 03 Mei 2012 - 08:39

    Sabien:

    Hee Marjan, je hebt je draai al echt gevonden daar! we proberen nog een berg navelklemmen te regelen voor je.
    Je hebt zelf een groot gezin maar voor 200kids kleding kopen is effe andere koek! Goed bezig en bijzonder om mee te maken (en voor ons bijzonder om mee te kunnen lezen en kijken dankzij jouw verslag en foto's!).
    En we gaan de echo-cursus doen, vrij snel na je terugkomst! Leuk!!!

  • 03 Mei 2012 - 18:15

    Liset:

    Hoi Marjan!!

    Je komt al bijna terug en ein-de-lijk weet ik de juiste site te vinden!
    Wat ontzettend leuk om je verhalen te lezen, en wat schrijf je heerlijk! (precies zoals je praat...;-))
    Wat een prachtige foto`s en ervaringen! Ik ben enorm benieuwd naar je live-verhalen!!

    Hoe gaat het met je? Mis je je thuisfront erg? De tijd zal snel gaan of juist niet?

    De groeten van Marjon en Thea, we hebben late dienst samen. Ik wens je nog ontzettend veel plezier en succes en nog een hele fijne tijd samen met je man!

    Lieve groet Liset XX

  • 04 Mei 2012 - 07:25

    Lieke:

    Ha Marjan! Wat fantastisch! En de foto's zijn zo geweldig om te zien! Geniet ervan, en heel veel plezier met Jacco als hij er straks is. Ik kijk uit naar alle verhalen die je straks thuis te vertellen hebt. Dat zullen er vast een heleboel zijn! Liefs Lieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjan

Welkom allemaal op mijn site. Als jullie deze site bezoeken ben ik onderweg met het vliegtuig naar Ethiopië, of ik ben al aangekomen op de plaats van bestemming. Waarom deze site? Ik ga als verloskundige 2 maanden vrijwilligerswerk verrichten in een klein ziekenhuis in Soddo. Dit is een plaats in Ethiopië. Ik zeg tijdelijk mijn veilige baan als verloskundige in het Rijnstate ziekenhuis te Arnhem vaarwel (snik) en ga de uitdaging aan! De reis gaat vanaf Amsterdam naar Caïro. Hier stap ik over en reis door naar Addis Ababa. Daarvandaan moet ik nog 450 km (6 uur) met de auto reizen naar het ziekenhuis in Soddo. Dit ziekenhuis werkt vanuit een christelijke achtergrond. Vanuit het ziekenhuis probeer ik jullie als achterban regelmatig op de hoogte te houden, dus laat vooral eens een berichtje achter op mijn site! Geniet van mijn verhalen en foto's. Wilt u mij en de patiënten die in het ziekenhuis behandeld worden financieel ondersteunen? Rekeningnummer:4457697 t.n.v. M.Folkerts-de Bruin, onder vermelding van: Verloskundige in Ethiopië. Alvast bedankt namens de mensen in Ethiopië! Site ziekenhuis: www.soddo.org marjanfolkerts@hotmail.com

Actief sinds 28 Jan. 2012
Verslag gelezen: 744
Totaal aantal bezoekers 57804

Voorgaande reizen:

29 Maart 2012 - 29 Mei 2012

Passie voor de medemens en verloskunde

Landen bezocht: