Sister Marjam - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Marjan Folkerts - WaarBenJij.nu Sister Marjam - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Marjan Folkerts - WaarBenJij.nu

Sister Marjam

Door: Marjan

Blijf op de hoogte en volg Marjan

15 April 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Zo noemen ze mij hier: Sister Marjam.
Het was rond 22.30 uur en wilde net naar bed gaan.Er werd gebeld door een nurse. Zij zei: do you want to come to the hospital?. Pyama uit en uniform weer aan.
Bij aankomst was er een vrouw hevig aan het bevallen. Het was haar eerste kindje. Gelukkig konden we vlot gaan persen en werd na 90 min. persen een gezonde dochter geboren. De vrouwen hier zijn enorm stoer en sterk. Na de bevalling staan ze gelijk op van het verlosbed en lopen ze zelfstandig naar hun eigen bed toe. Na mijn administratie gedaan te hebben dacht ik lekker naar mijn bed te kunnen.
Maar helaas. Er kwam een andere vrouw aan en zij zei: "woman in labour" Dat kon ik van verre al horen.
Mw. kwam al persend in een rolstoel binnen. Hup gelijk door naar de verloskamer. Na het aansluiten van de harttonen bleken deze niet in orde te zijn. Er was sprake van foetale nood. Dit is hetzelfde als zuurstof tekort tijdens de bevalling.
En nu? Daar sta je dan, alleen met een verplk. in het ziekenhuis. Gynaecoloog op bed, als ik hem bel duurt het zeker 20 min. voordat hij er is. Ik heb besloten om een vacuüm verlossing te doen. Ik kan jullie verzekeren dat deze beslissing spannend is om te nemen. Maar er is geen keus. Als ik op de gynaecoloog ga wachten is dit zou niet goed voor dit kindje zijn. Tijdens het verrichten van de vacuumextractie gingen de goed bedoelde adviezen van de gynaecologen van het Rijnstate zhs. door mijn hoofd.(bedankt) Er werd na 3x tractie een dochter geboren. Helemaal slap, geen ademhaling en een trage hartactie. Ik heb deze baby gelijk afgenaveld en droog geveegd. Vaak is het prikkelen genoeg om de ademhaling op gang te krijgen. Helaas deze keer niet. Hierna ben ik de baby gaan beademen.
(bedankt Suus voor de
beademingsballon) Na 1 min. beademen kwam de spontane ademhaling van dit kindje op gang. Nog een klein beetje
ondersteuning van mij en uiteindelijk begon het te huilen en was de hart actie opgeklommen tot redelijk niveau.
Lang leve de verloskunde in Ethiopië!
Gelukkig kon ik rond 3 uur 's nachts mijn bed op zoeken.
Een aantal uren later was ik alweer op de afd.
Dezelfde dag was er nog een bevalling gaande. Dit was een prima vlotte bevalling.
Alleen tijdens het persen, toen het hoofdje bijna geboren werd viel de elektriciteit uit. Heeeeeeeel donker is het dan. En ik maar roepen tegen de mw. tenfishi=zuchten. Na 45 sec. was er weer licht en werd het hoofdje geboren.
Hier in Ethiopië vieren ze dit weekend Pasen. Gisteren werden er naast mijn guesthouse 2 koeien geslacht. Dit vlees wordt verdeeld onder het personeel. De koeien worden vd markt gehaald en vriendelijk verwelkomt. Ja ja, en dan. Er staan een aantal mannen met kromme slagers messen rondom de koe. De voor en achter poten worden met touw aan elkaar geknoopt. Hierna wordt de koe omgeduwd en de strot wordt door gesneden. De mannen zijn de hele dag bezig geweest om de koeien uit te snijden en het vlees in eerlijke porties te verdelen. Nadat alles klaar was cirkelden de gieren boven het veld. Om de resten vd koeien op te eten.
Grappig: ik was bezig met een bevalling. Er kwam zomaar een mw. binnen. Ik vroeg aan de verplk.: Wie is zij? zij verteld dat is de schoonmaakster en zij hoort er ook bij. Nou ja??
Afgelopen vrijdag was het hier Goede vrijdag. 's Avonds toen het donker was met een heel aantal patiënten en personeel in de tuin de film van het "leven van Jezus" gekeken. Was een zeer bijzondere ervaring.
Vanmorgen naar de Ethiopische kerk geweest. ongeveer 2000 mensen. Ik zou willen dat jullie dit ook konden meemaken. Super gaaf en mooi.
Het gaat hier verder zijn gang. Ik heb mijn draai gevonden. Elke avond praat ik met Jacko via skype.
Op dit moment zijn er weer 2 personen in het guesthouse aangeschoven. 1 chirurg met z'n vrouw. Het is grappig om te ervaren dat je zomaar een tijdje in elkaars leven bent. Ik praat met ze alsof ik ze al heel lang ken.Over 2 weken zijn zij weer weg en je ziet ze nooit meer. Eigenlijk best wel bijzonder. Wat ons bindt is de passie voor mensen, mensen helpen en de expertise in je eigen vak gebied kunnen uitoefenen.
Ik hoor van een heel aantal mensen dat zij mijn blog lezen. Leuk!
Allemaal de groeten van Ruth en Moges.
Tot het volgende bericht.
Dikke kus van mij



  • 15 April 2012 - 12:28

    Yvonne Glaser(neonat:

    Lieve Marjan,

    Wat een adrenaline gehalte had je die nacht!!!!!
    Ik voel gewoon die spanning uit je verhalen.

    Veel werk plezier nog,
    Lieve groeten ,
    Yvonne.

  • 15 April 2012 - 12:48

    Mirthe:

    Hi mam,

    Wat een stoer verhaal!! hihi ben trots op je!
    Lekker foto's van de koe haha had papa vast mooi gevonden om het te zien.
    heel veel succes en tot skypes!! x

  • 15 April 2012 - 13:11

    Wilma Frederiks:

    Hallo Marjan,

    De verhalen die je schrijft zijn leuk om te lezen, en een andere verloskunde als bij ons in Arnhem.
    Wat geweldig om dit werk te kunnen doen.

    Werkse,
    Liefs,groetjes uit Elst.
    Wilma.

  • 15 April 2012 - 13:18

    Wilma:

    Hello sister Marjan, gewoon geplande diensten zijn dan toch best fijn, alhoewel het wel charme heeft dat je niet weet wat je kunt verwachten. Spannend hoor de vacuüm bij die slechte cortonen. Fijn dat het goed is afgelopen.
    xx
    Wilma

  • 15 April 2012 - 13:19

    Wilma:

    Ps heb je nog nagedacht over de Foley catheters? En hebben jullie die daar zelf?

  • 15 April 2012 - 15:24

    Femke:

    Lieve Marjan, Super om allemaal te lezen, wat een andere wereld. Hebben ze daar geen NAH verpleegkundige nodig (waarschijnlijk hebben ze daar nog nooit van gehoord) Die foto met de vliegenmepper naast die vrouw is toch wel (simpel) tekenend voor de situatie waarin je werkt. XX Fem

  • 15 April 2012 - 16:51

    Belia:

    Super hero!!!! xx Belia

  • 15 April 2012 - 17:27

    Janneke :

    Vrolijk Pasen dan! Is jacko blij met de foto,'s van de koeien;-)? Wat een ervaringen weer. En idd bijzonder hoe mensen in je leven komen en gaan.
    Succes met alles en tot je volgende blog.
    X Janneke

  • 15 April 2012 - 17:28

    Elisabeth Schiere:

    Hoi Marjan,

    Wat maak je wat mee zeg! Wat in Nederland niet mag , kan bij jullie zonder problemen, en toch fantastisch om op deze manier zoveel ervaring op te doen.
    Vanmorgen nog met Jacko over het Paasfeest bij jullie gehad, en nu al de foto´s, best heftig om het zo te zien.
    Heel veel werk plezier toegewenst en tot een volgende keer.
    Groetjes
    Elisabeth

  • 15 April 2012 - 17:55

    Ellen Bijen:

    Hoi Marjan,
    Wat superleuk om je verhalen te lezen en de foto's te zien.
    Ik vind het echt super stoer van je.
    Ik blijf je volgen.

    xx Ellen

  • 15 April 2012 - 18:14

    Jacko:

    Van die koeien word je echt niet vet.
    Ik ga voor betere kwaliteit

    xxxxxxxxxxxxxxx Jacko

  • 15 April 2012 - 18:25

    Els:

    lief zusje,
    met kippenvel op mijn lijf en een hartslag van boven de honderd lees ik je blog, wat een lef heb je toch, hoewel je op dat moment niet anders kon. moest je niet huilen van opluchting toen alles achter de rug was??? fijn dat je zo thuis bent daar en je ervaring kan delen met andere.
    lekker eten hoor (stoofvlees??)
    to mails en reis met je mee.
    dikke kus,
    els

  • 15 April 2012 - 20:36

    Joep:

    Mooie verhalen! Vooral de vliegenmepper is geniaal!

    Joep

  • 16 April 2012 - 14:11

    Maartje-marijke:

    Kan me voorstellen dat zo'n besluit tot vacuüm pittig is, maar wat een lef!! En met uiteindelijk een goed kind, dat is toch wel een hele opluchting en kik natuurlijk!!
    Die foto van de geslachte koe is wat minder prettig...;)!!
    Geniet Marjan!!

  • 16 April 2012 - 17:22

    Simone:

    Hallo sister Marjam,

    Wat heb je al een hoop meegemaakt ! Super dat je ons er deelgenoot van wil maken met je verslag en foto's. Een andere bijzondere wereld.
    Marjan, heel veel plezier en geniet van de bijzondere momenten.

    Knuffel Simone

  • 16 April 2012 - 18:06

    Heidi Bolsenbroek:

    Wat schrijf je toch heerlijk! Precies zoals je praat. Ik vind het geweldig om je blogs te lezen en ben elke keer weer ontroerd!

  • 17 April 2012 - 06:49

    Bianca Visschers:

    Hoi Marjan,
    Geweldig om je ervaringen te lezen! Ik geniet erg van je beschrijvingen, roept veel herkenning en herinneringen op, dank! Ik wens je nog heel veel succes en een prachtige tijd in Ethiopie, groetjes van Bianca

  • 17 April 2012 - 08:31

    Suus:

    Hai Marjan,
    wat een stoer verhaal, maar wat eng om daar dan alleen te staan, zo zonder KA of gyn naast je! En wat heerlijk om te lezen dat mijn O2 ballon levensreddend bezig is (lees: jij natuurlijk!) Je doet fantastisch werk!
    Groeten, vanaf de VK! Suus

  • 17 April 2012 - 09:45

    Thea Hendriks:

    Hoi Marjan
    Geweldige mooie verhalen en foto,s ik ga je volgen en wens je veel plezier en succes in Ethiopie

  • 17 April 2012 - 12:03

    Annet Heyn:

    Jeetje Marjan, wat een verhalen.
    Terwijl ik het lees krijg ik kippenvel. Wat knap van je dat je zo'n moeilijke beslissing durft te nemen om zelf een vacuum te doen. Wat enorm spannend of het allemaal goed zou gaan, gelukkig wel!!!!
    Als alles achter de rug is, kun je dan nog wel slapen met al die adrenaline in je lijf?
    Ik wens je nog een hele fijne en mooie tijd en ervaringen toe.
    Groetjes, Annet

  • 17 April 2012 - 18:33

    Thea :

    He Marjan, weer genoten van je prachtige verhalen, stoer hoor om die ve alleen te gaan doen, je had ook geen keus.
    En dan die zin.....na de bevalling gelijk het verlosbed afstappen en naar het bed toe lopen....wat een contrast straks weer met hier.
    Stoere en sterke vrouwen daar in Afrika zeg daar kunnen wij nog wat van leren met al onze medische snufjes om ons heen.
    Mooie en veelzeggende foto's heb je gemaakt.
    Als ik alles zo lees dan vindt ik je een onwijs stoer wijf, had ik die ballen maar!!!!!!!
    Een vliegenmepper op de ok is daar heel gewoon terwijl er hier voor 1 vliegje een hele ok ontsmet en dicht moet hahaha.
    Werk ze nog en wij horen gauw weer van je.
    ps.... de slagerskunsten waren voor je man een bron van inspiratie denk ik.

    Thea Lamers xxxxxxxx

  • 18 April 2012 - 13:15

    Carolien Polaseke:

    Hey Marjan, heb een tijdje niet op je blog kunnen kijken en nu een paar verslagen achter elkaar door gelezen.... Goed om te horen dat je je draai hebt gevonden. Bijzonder om te lezen wat je allemaal meemaakt; ik wist natuurlijk al een beetje hoe alles daar gaat door de verhalen van Ruth en een vriendin, die ook in Soddo is geweest, maar ook nu weer sta ik verbaasd hoe sommige dingen zo anders werken dan hier in Nederland. Kan me ook voorstellen dat je dankbaar bent dat je dit werk dan mag doen, geeft vast voldoening! Ben benieuwd of je uiteindelijk ook de bevalling van Ruth zult mogen meemaken!.... ;-) Veel succes nog en geniet van alle mooie en intense momenten! heel veel liefs, Carolien

  • 18 April 2012 - 17:30

    Anne Van Gerwen:

    Wow, Marjan!

    Heldenactie! Super om je verhaal te lezen en wat 'n heftige keuzes die je binnen enkele seconden moet maken. Super knap!

    En tussen je avonturen door, ook nog lekker contact houden met het thuisfront. Fijn is dat!

    Wat ben je trouwens bruin geworden (wat overigens erg goed te zien is in je witte uniform :))Nou, verloskundige in Ethiopie, zet 'm op nog en geniet fijn van alles wat je meemaakt!!!!

    Liefs,
    Anne

  • 18 April 2012 - 19:07

    Hanneke:

    Hey Marjan, wat lees ik je blog toch graag! Wat een ervaringen zeg. Wat zul je je hier rijker van gaan voelen.
    Ben zo benieuwd naar meer verhalen.
    En dat slachten van die koe....toen wij voor onze Kili-trip weg waren hebben ze voor ons een koe geslacht. Wat een spektakel was dat. en wat een heftige partus...VE en de reanimatie. Geniet nog en ik hoop dat je nog heel veel moois mag doen daar. De vrouwen die bij jej komen bevallen mogen in hun handjes knijpen!

    Liefs Hanneke

  • 18 April 2012 - 20:04

    Lucia:

    Lieve Marjan,

    Met bewondering lees ik je verhalen.
    Wat maak jij een hoop bijzonders mee. En wat een ervaringen doe je daar op. Ik ben benieuwd naar je live verhalen als je weer terug bent, maar voor nu nog heel veel plezier en succes met alles wat je daar nog gaat doen en zien.

    Liefs Lucia

  • 19 April 2012 - 07:11

    Willem & Ada:

    Hé Marjan, begin je nu toch echt te missen na al die tijd. Alhoewel het superleuk is om je via skype te horen. Leuk om weer te lezen hoe het je vergaat in het verre Ethiopië. Tjonge je zit er vandaag al drie weken. Die zijn toch omgevlogen. K Ben benieuwd naar je volgende verhaal en foto's. Fijn om te weten dat het zo goed met je gaat daar en dat wat je wilde doen en meemaken nu echt is! Afgelopen dinsdag, op de bijbelstudie, hebben we samen voor jou en het werk en de mensen in het ziekenhuis in Soddo gebeden. Verbonden in Hem dat is toch wel heel bijzonder! liefs uit Elst

  • 19 April 2012 - 07:29

    Marjan Van Barneveld:

    Wat leuk om je ervaringen te lezen en wat een bijzondere dingen maak je mee!
    Je komt vast als een ander mens terug. Heel veel succes en goeds gewenst voor de komende tijd, en ik blijf je volgen hoor!

  • 19 April 2012 - 11:40

    Karin Bosman:

    he marjan, super leuk om al je verhalen te lezen. Erg stoer van je hoor, wat zal het straks weer wennen zijn om in rijnstate te werken. Heel veel sucses nog en blijf schrijven zodat wij mee kunnen leven.

    dikke kus karin

  • 19 April 2012 - 18:09

    Sabien:

    Hee Marjan!
    je verhalen en foto's zijn mooi te bekijken! Ik heb Liemerscare gemaild voor een (oud model) borstkolf maar die hebben ze helaas niet. Wel navelklemmen en gaasjes. is dat wat?!

    Lieve groet vanuit Ernem

  • 19 April 2012 - 19:56

    Ali Van Der Weerd:

    Fijn om dit allemaal te lezen. Het raakt me diep.

  • 20 April 2012 - 04:13

    Wilma:

    Vanuit het nachtelijke Rijnstate. Werk je eigenlijk ook 's nacht en 's avonds? En hoe ziet je "normale werkdag" er in uren uit? xxx
    Wilma

  • 20 April 2012 - 21:31

    John En Nita:

    Wat geweldig om zo te mogen helpen. Zo direct te mogen troosten en liefde uit dragen. Wij genieten mee van hetgeen jij daar mag doen. We zijn echt trots op je en kunnen nu al genieten van alle verhalen die je ongetwijfeld nog lang zult vertellen.
    Veel liefs en vooral Gods zegen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjan

Welkom allemaal op mijn site. Als jullie deze site bezoeken ben ik onderweg met het vliegtuig naar Ethiopië, of ik ben al aangekomen op de plaats van bestemming. Waarom deze site? Ik ga als verloskundige 2 maanden vrijwilligerswerk verrichten in een klein ziekenhuis in Soddo. Dit is een plaats in Ethiopië. Ik zeg tijdelijk mijn veilige baan als verloskundige in het Rijnstate ziekenhuis te Arnhem vaarwel (snik) en ga de uitdaging aan! De reis gaat vanaf Amsterdam naar Caïro. Hier stap ik over en reis door naar Addis Ababa. Daarvandaan moet ik nog 450 km (6 uur) met de auto reizen naar het ziekenhuis in Soddo. Dit ziekenhuis werkt vanuit een christelijke achtergrond. Vanuit het ziekenhuis probeer ik jullie als achterban regelmatig op de hoogte te houden, dus laat vooral eens een berichtje achter op mijn site! Geniet van mijn verhalen en foto's. Wilt u mij en de patiënten die in het ziekenhuis behandeld worden financieel ondersteunen? Rekeningnummer:4457697 t.n.v. M.Folkerts-de Bruin, onder vermelding van: Verloskundige in Ethiopië. Alvast bedankt namens de mensen in Ethiopië! Site ziekenhuis: www.soddo.org marjanfolkerts@hotmail.com

Actief sinds 28 Jan. 2012
Verslag gelezen: 1156
Totaal aantal bezoekers 57799

Voorgaande reizen:

29 Maart 2012 - 29 Mei 2012

Passie voor de medemens en verloskunde

Landen bezocht: