1e werkdag - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Marjan Folkerts - WaarBenJij.nu 1e werkdag - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Marjan Folkerts - WaarBenJij.nu

1e werkdag

Door: Marjan

Blijf op de hoogte en volg Marjan

02 April 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Nou daar ben ik weer met mijn ervaringen betreffende 1e werkdag.
Vandaag om 07.00 uur gestart. we begonnen met een eerste artsen visite ronde. Wat een ellende kom je dan tegen. Veel zwangerschapsvergiftiging, vroeg geboortes, etc. Het lijkt alsof de vrouwen het gelaten over zich heen laten komen.
O tijdens het typen valt de elektriciteit uit en gaat ie hopelijk na 60 min. op de noodaggregaat. Dit geld ook voor het ziekenhuis. Er zou maar een operatie bezig zijn en je bent als patiënt onder algehele narcose? Nou dan heb je dus pech gehad. Wat denken jullie hoelang? wel 5 min.
De 2e artsenronde wordt met een gynaecoloog gedaan. Er moest een mw. bloed krijgen.
Dat gaat hier zo: de familie moet allemaal een 250 cc bloed geven, in ruil hiervoor kan de vrouw in kwestie ook een zakje bloed krijgen. Groot overleg in de familie. Wat denk je? Nee dus. Dat wilde zij niet doen. Wat een wereld is dit.
Ik werd door een mannelijke "midwife" ingewerkt. Erg vriendelijk en hulpvaardig. We spreken met elkaar engels. Engels met een Ethiopisch accent is soms moeilijk te verstaan.
Maar goed mijn eerste bevalling: ze zijn hier niet gewend om vrouw vriendelijk te zijn. Is naar om te ervaren. Mijn andere begeleider begon tijdens de bevalling de vrouw te slaan. Dan kan ik jullie vertellen, dat dit niet goed voelt. heb ik hem ook vertelt. Er wordt bij mijn bevalling niet geslagen.
Uiteindelijk is na een prima
spontane bevalling een prachtige zoon geboren. Ik legde deze voor de "moeder en kind" binding op haar buik. Dat vonden ze maar raar. De nurse zei: gaaf maar hier!! Nou nee dus. Mama was na even wennen blij, kind vlot aan de borst.Mooier kan het toch niet. Ik vertelde dat haar zoon mijn eerste Ethiopische baby was. Enorm trots was zij.
Ze noemen alle jongens hier Mamous en de meisjes heten Mimi. Als de kinderen 1 jaar worden wordt dit groots gevierd en krijgen ze een echte naam. Dit doen ze omdat de kindersterfte het eerste levensjaar enorm hoog is.
Verder hebben ze hier in Ethiopië ook een andere jaartelling. Het was vandaag 24-07-2004. Bizar allemaal.
Met de 2 premature baby's war ik in mijn voorgaande verhaal over schreef gaat het goed. Alleen de borstvoeding voor de kleinste komt maar niet op gang. Ze hebben hier geen borst kolf om de melk productie te stimuleren.
Eva: kan jij eens op het werk kijken of er misschien een elektrische borst kolf over is? Borstvoeding is essentieel om hier te overleven.
Kijk even naar de foto's van mijn eerste bevalling.
Aju paraplu


  • 02 April 2012 - 18:32

    Frederiek:

    Hoi Marjan, Gefeliciteerd met je eerste "Ethiopische zoon " Mamous.
    Shokking wat je schrijft over dat slaan.
    Moet je hier eens doen zeg !!! Vanmiddag Gerda aan de telefoon uit Curacou en nu jou verslagje gelezen.
    Zo'n kolf moet toch te regelen zijn door je achterban nietwaar ? Ik wens je een gezegende nachtrust en we denken in ons gebed aan jou en je patienten. lieve groet van Frederiek en de rest.

  • 02 April 2012 - 19:12

    Carolien:

    Je schrijft zoals je praat, Marjan! ik hoor het je allemaal zeggen, hahaha :-)
    Tjonge, wat een wereld van verschil met hier inderdaad, er wacht je een mooie taak!


  • 02 April 2012 - 20:47

    Ingrid Sies:

    Wauw, wat een prachtige dag! Wat zijn we trots op je !! Hou vol, je positieve inbreng zal z'n vruchten afwerpen! Liefs, Bert en Ingrid

  • 03 April 2012 - 06:10

    Liesbeth Pronk:

    Hier even een berichtje vanuit 3-4-2012
    Ja ook hier gaat het gewoon door.
    Wat een verhaal zeg over dat slaan van de kraamvrouwen, nou zeg maar dat ze dat van mij ook niet mogen doen. Stelletje barbaren.
    Leuke foto's hoor, zo krijg je een "goed"beeld van je werk,
    Leuk dat je al een bevalling hebt gedaan en ik herken je helemaal als jij de baby wel op de buik van de moeder legt. Heerlijk om te lezen, dat je daar je ei kwijt kunt. Ga zo door, Marjan!!
    Hoe lang is je werkdag, want als je al om 7.00 uur begint, zal dat best lang zijn.
    Ben je gewent aan de warmte daar?
    Nou Marjan ga zo door en ik kijk uit naar je volgende verslag.

    Groetjes van Liesbeth

  • 03 April 2012 - 06:17

    Yvonne Glaser(neonat:

    Wat zie je er verhit uit,Marjan!!!!!!
    Goede reclame voor Rijnstate.
    Heel veel plezier in je werk!!!!!
    Lieve groeten,
    YvonneG.

  • 03 April 2012 - 07:42

    Aggy ( Neo Mc):

    3de poging , Ha Marjan, Wat een belevenis daar in het verre Ethiopie en wat kun jij veel betekenen voor de vrouwen daar! Heel veel succes en ik blijf je volgen ,grt Aggy

  • 03 April 2012 - 09:22

    John En Nita:

    Fantastisch om te lezen dat je daar nu al zoveel mag betekenen. Ik herken je daadkracht en ze gaan nog veel van je leren. Leg de lat maar niet te hoog. We houden van je en bidden voor je.

    Liefs,

    John en Nita

  • 03 April 2012 - 09:56

    Els:

    he zusje,
    ik hoor het alweer jij zet daar het hele ziekenhuis op z"n kop. wat een leuke foto"s . ga zo door en geniet van alles.
    dikke kus,
    els

  • 03 April 2012 - 09:57

    Judith Hendriksen:

    ha Marjan,
    Jij verbaasd over hoe dat allemaal gaat daar, zij verbaasd over hoe het ook kan waarschijnlijk! Leuk om te lezen hoor! Was je al wel een beetje uitgerust van je lange reis?
    groetjes Erik en Judith

  • 03 April 2012 - 10:42

    Bernadette:

    Marjan wat gaaf dat je daar ook kan laten zien dat het ook anders kan.
    Ik wens je daarbij Gods wijsheid en kracht toe, en bescherming.
    Dikke Knuffel Bernadette

  • 03 April 2012 - 13:45

    Aad Huisman:

    Leuk om van je eerste ervaringen te horen. Zie nu al dat je snel leert relativeren. Geniet van deze levenservaring en tot de voplgende nieuwsbrief. Mvg. Aad

  • 03 April 2012 - 17:15

    Marjan Van Der Horst:

    een hele gewaarwording, maar volgens mij ben je er goed op je plek. groetjes marjan

  • 03 April 2012 - 19:51

    Sabien:

    Hee Marjan!
    Goed nieuws vanuit Arnhem:
    Fritzi is gister vlot thuisbevallen van een dochter Elsa 3600gr!
    En vanmiddag kwam het verlossende nieuws: Marijke en ik krijgen een vast contract!
    Tja, dit soort nieuws is effe wat anders dan jouw indrukwekkende belevenissen maar wilde het je graag toch even laten weten omdat je zo betrokken bent!

  • 04 April 2012 - 11:41

    Marty&Eef:

    Hoi Marjan Het is zeker wel wennen dat ze daar heel anders werken?Nemen ze het wel van je aan,dat je een andere werkwijze hebt?Wat zijn wij dan verwent als je leest wat de vrouwen daar moeten doorstaan.Geen bloed?????? Ongelooflijk wat een familie.
    Wij kijken weer uit naar je volgende verslag.
    Heel veel sterkte en succes
    Toedels van
    Marty en Eef

  • 04 April 2012 - 17:45

    Joop Brongers:

    Mooi om je erste ervaringen te lezen. De cultuurverschillen knallen er uit. Jaccco is maar wat trots op je zo bleek gisteren tijdens de wijkkring (12 personen present) waar we voor jou en het ziekenhuis hebben gebeden. Ik zal ook maar bekennen dat ik eerst nu het boekje vond dat ik je te voren had willen laten lezen A guide to understanding hot and cold climate cultures van Sarah a. Lanier. Wij zijn van een cold culure climate (Taakgericht)en daar zijn ze van het hot culture climate (relatiegericht). Over de verschillen zal ik je in volgende reakties meer schrijven als je dat leuk vindt.

  • 05 April 2012 - 07:38

    Leuk En Interressant:

    Leuk en interressant om je zo te volgen Marian. het zal daar vast niet de enige keer zijn dat de stroom uit valt?! Ik hoop dat je een heel mooie tijd mag hebbemn, en groet je namens Hilly en mij.
    Jan Smids

  • 07 April 2012 - 20:53

    Gerdien:

    Wat een dag Marjan!! Wat maak je daar wat mee... wat zullen ze daar blij met je zijn :) Zeker die vrouw die niet geslagen mocht worden tijdens de bevalling!!! Veel succes de komende werkdagen, wij blijven je volgen ;)

  • 08 April 2012 - 17:32

    Boukje:

    ha Marjan het gaat goed met jou,en wat beleef je veel.fijn dat je jouw vakkennis kan delen zodat anderen er weer profijt van hebben en wat een prachtige babys zijn er al geboren. nog een goede tijd en Gods zegen bij jouw werk daar Boukje en Dick

  • 08 April 2012 - 19:50

    Janneke:

    Hoi Marjan,
    Wat indrukwekkend om te lezen wat jij mee mag maken. En de warmte en liefdevolle momenten beschrijf je schitterend. Wij zouden hier in Nederland meer moeten beseffen dat wij met de zorg die wij mensen geven en bieden heel erg onze handen dicht moeten knijpen. De kerkdienst daar had ik graag bij willen zijn. Zoals jij deze beschrijft en weet over te brengen, dan hoef je niet eens in god te geloven, daar voel je hem! Ik Blijf je avontuur graag volgen! X Janneke
    P.'s. Als ik stop met de borstvoeding stuur ik mijn handkolf graag naar je op als dit zinvol is.

  • 16 April 2012 - 17:36

    Heidi Bolsenbroek:

    Lieve Marjan,
    Ik ben er even voor gaan zitten om je verhalen te lezen. Tjonge, met tranen in mijn ogen lees ik hoe groot het cultuurverschil is. Vrouwen worden heel anders behandeld als hier. Het is al zo'n ervaring en soms ook angstig om te bevallen als je niet weet wat er gaat komen. Dan heb je iemand nodig die rust en liefde uitstraalt en er voor je is. Ik weet zeker Marjan dat de aanstaande mama's daar blij zijn om door jou begeleidt te mogen worden.

    Gods zegen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjan

Welkom allemaal op mijn site. Als jullie deze site bezoeken ben ik onderweg met het vliegtuig naar Ethiopië, of ik ben al aangekomen op de plaats van bestemming. Waarom deze site? Ik ga als verloskundige 2 maanden vrijwilligerswerk verrichten in een klein ziekenhuis in Soddo. Dit is een plaats in Ethiopië. Ik zeg tijdelijk mijn veilige baan als verloskundige in het Rijnstate ziekenhuis te Arnhem vaarwel (snik) en ga de uitdaging aan! De reis gaat vanaf Amsterdam naar Caïro. Hier stap ik over en reis door naar Addis Ababa. Daarvandaan moet ik nog 450 km (6 uur) met de auto reizen naar het ziekenhuis in Soddo. Dit ziekenhuis werkt vanuit een christelijke achtergrond. Vanuit het ziekenhuis probeer ik jullie als achterban regelmatig op de hoogte te houden, dus laat vooral eens een berichtje achter op mijn site! Geniet van mijn verhalen en foto's. Wilt u mij en de patiënten die in het ziekenhuis behandeld worden financieel ondersteunen? Rekeningnummer:4457697 t.n.v. M.Folkerts-de Bruin, onder vermelding van: Verloskundige in Ethiopië. Alvast bedankt namens de mensen in Ethiopië! Site ziekenhuis: www.soddo.org marjanfolkerts@hotmail.com

Actief sinds 28 Jan. 2012
Verslag gelezen: 1856
Totaal aantal bezoekers 57802

Voorgaande reizen:

29 Maart 2012 - 29 Mei 2012

Passie voor de medemens en verloskunde

Landen bezocht: