Reis en gearriveerd - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Marjan Folkerts - WaarBenJij.nu Reis en gearriveerd - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Marjan Folkerts - WaarBenJij.nu

Reis en gearriveerd

Door: Marjan

Blijf op de hoogte en volg Marjan

31 Maart 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Na een indrukwekkende reis kwam ik om 04.00 uur midden in de nacht op een onbekend vliegveld aan. Gelukkig waren beide koffers ook mee gevlogen en gearriveerd.
En dan maar hopen dat de chauffeur die mij zou ophalen ook op het vliegveld aanwezig zou zijn. Wat denken jullie? natuurlijk niet. Nou daar sta je dan,alleen, moe, 2 koffers, andere taal, de enige blanke, maar wel een tel.nr. vd chauffeur. Ik heb hem maar opgebeld alsof het de gewoonste zaak vd wereld was. Hij klonk slaperig maar hij kwam eraan. Na 45 min. wachten arriveerde hij. Ik werd naar een soort pension gebracht en mocht in de huiskamer daar op een bank uitrusten. De chauffeur weer weg.Gelukkig kwam hij mij 3 uur later ophalen en zijn wij de langdurige reis naar het hospitaal gaan ondernemen.
Onderweg alleen maar lange rijen snel lopende mensen, loslopende koeien, geiten en ezels op de weg. Ik denk dat de chauffeur 6 uur lang getoeterd heeft. Het ontvangst in het zhs. was warm en gastvrij. Het guesthouse waar ik slaap,is ruim en van alle gemakken voorzien. Dr. Ruth heeft mij gelijk in het zhs rond geleid. En dit noemen ze een zhs??? Er staan een aantal gebouwen met ruimtes. Op elke deur staat wat deze ruimte is. Maar kom je binnen lijkt het wel een opslag hok. Alhoewel sommige ruimtes er ook weer prima uitzien. Hup,naar de verloskamers toe. Er lopen enorm veel mensen, patiënten, familie en personeel. Wie is wie nu weer? Een grote puinhoop, alle instrumenten liggen bij elkaar in een kartonnen doos,de vloeren zijn vies en ook de verlostafels zijn niet schoon.Alhoewel ze zelf vinden dat ze het goed voor elkaar hebben.
Kennis gemaakt met een heel aantal nurses, midwifes, (officiële opl. hebben ze niet, gewoon in de praktijk geleerd) 1 gynaecoloog uit Amerika. Ze verwachten veel van mij. En nu maar hopen dat ik dit waar kan maken. Er is in elk geval veel te doen. Er werd al gevraagd of ik scholing kan geven in baby reanimatie, acute situaties (nabloedingen, etc..) En of ik structuur aan wil bieden in de ruimtes?
Ik start officieel as maandag om 07.00 uur. We draien diensten van 12 uur. Op dit moment liggen op de "kraamafdeling"2 vrouwen die prematuur bevallen zijn. 1 met 28 weken zwangerschap en 1 met 31 weken zwangerschap. De neonaat van 28 weken was 1100 gram bij de geboorte en is afgevallan naar 800 gram. De neonaat van 31 weken was 1200 gram en weegt nu 1400 gram. Geen couveuse, O ja er is wel een couveuse maar ze weten niet hoe deze werkt. Maagsonde in, elk uur voeding, warm houden en hopen dat dit goed gaat komen. Ik was er net nog even en de kleinste had een temperatuur van 35.1. Mama vertelt dat ze de baby op haat blote borst moet leggen zodat de baby de warmte van haar krijgt. Ik ga mee naar een project waar per dag 150 straatkinderen gezien worden. En medische handelingen ontvangen die ze anders niet krijgen. Dit wordt vanuit christelijke organisaties financieel ondersteund. Ook ga ik naar de buiten gebieden waar mensen leven die de zogenaamde "olifanten benen" hebben. Deze mensen zijn verstoten door hun familie ivm de geur van de ontstekingen en het er anders uitzien en hierdoor niet voor zichzelf kunnen zorgen. Dus genoeg te doen en ik verwacht dat ik mij hier niet vervelen.
Ik heb een aantal foto,s toegevoegd.
Kijk maar even
Dikke kus van Marjan


  • 31 Maart 2012 - 11:54

    Marlous:

    Hee Marjan!

    Wat indrukwekkend al zeg! Ik wens je heel veel succes maar natuurlijk ook veel plezier!

    Ik volg je hoor!
    Groetjes marlous scholten

  • 31 Maart 2012 - 20:30

    Bernadette:

    Hoi Marjan
    Het blijft toch heel bijzonder allemaal, zoals ik het verslag lees wat jij allemaal meemaakt, maar ook de techniek vandaag de dag dat wij eindelijk mogen en kunnen meereizen en meeleven met jou.
    Het lied kom in me op Ik zegen jou in Jezus naam Hij bewijst zijn trouw Ik zegen jou in Jezus naam Hij blijft bij jou.
    Warme groet Bernadette

  • 31 Maart 2012 - 21:34

    Frederiek:

    Hallo Marjan,
    Zoooo wat een reis zeg ! Wat een andere wereld. Je moet wel in vertrouwen gaan, was het je duidelijk wanneer je chauf terug zou komen ?
    Heel veel succes en alles wat je nodig hebt bij het werk wat je mag/ gaat doen en bovenalles Gods zegen.
    Blijf je volgen, groeten van Frederiek.
    ook aan Ruth.

  • 31 Maart 2012 - 22:05

    Emma En Rob:

    Fijn dat je goed aangekomen bent.
    En succes met je werk,
    Liefs Emma en Rob.

  • 31 Maart 2012 - 22:11

    Jacko:

    En jij dacht dat je wel tijd had om in je e-book te lezen. Ik ben heel benieuwd wat je allemaal aan doen.
    Succes . xxx Jacko

  • 01 April 2012 - 04:55

    Wilma:

    Hoi Marjan, pfff wat een belevenis is dit al. Fijn dat je maandag gaat beginnen, even op adem komen. Wat hebben wij het goed in het Rijnstate! Laat ons maar mopperen over een EPD, waar hebben we het over!!??Groetjes nog van Annet, ik kwam haar tegen op de jaarlijkse KVK dag.

    xx
    Wilma

  • 01 April 2012 - 06:09

    Yvonne Glaser:

    Hoi Marjan,wat een verhaalal op de eerste dag van je aankomst.
    En wat een indruk van een heel andere wereld waar je nu in terecht bent gekomen
    .Groetjes,
    YvonneG.

  • 01 April 2012 - 11:28

    Miriam:

    Hoi Marjan,

    Net je verhaal gelezen, jeetje zeg wat een reis en eerste indrukken.......!!!
    Groetjes XXXX

  • 01 April 2012 - 13:23

    Carolien Polaseke:

    Lieve Marjan, ik lees je eerste verslag en denk: één stap op Afrikaanse bodem en je hebt al ervaren hoe het werkt in Afrika, hahaha :-) Geen ontbijt met een onbekende man gehad dus?
    Wat een eerste indrukken allemaal, ik hoop dat je ook de tijd krijgt/neemt om af en toe even tot rust te komen, want dat is echt nodig hoor!
    Heel veel plezier (klinkt wat vreemd in de context van je verhaal misschien...) en succes gewenst! Blijf je volgen! Liefs en een knuffel, Carolien

  • 01 April 2012 - 16:04

    Esther:

    Wauw wat een belevenis! k Wens je heel veel sterkte toe, maar bovenal Gods zegen in je werk wat je daar mag doen. Hoe lang verblijf je daar?

  • 01 April 2012 - 16:49

    Liesbeth Pronk:

    Hoi Marjan
    Tsjonge, je bent er amper en nu heb je al zoveel gezien en meegemaakt. Alleen die reis al, wat een gedoe en dan die chauffeur.... Wat leven wij hier toch in weelde al hoor ik om mij heen mensen vaak genoeg klagen. Maar ja daar zijn wij Nederlanders goed in.
    Vanmorgen naar de kerk geweest in de kou, want het was maar 5 graden. Br. Pathuis uit Noordbroek ging voor en die kan lang preken en mij gedachten gingen dan ook alle kanten op. Helaas kon ik mij niet goed concentreren. Maar Annette was zangleider en die heeft ons weer genoeg fitness gegeven. Als je begrijpt wat ik bedoel, haha.
    Morgen ga ik naar Marjon Meijer, want die had afgelopen donderdag afgebeld. Zal mij benieuwen of het morgen wel doorgaat.
    Gisteren hebben we de verjaardag van mijn vader gevierd. Hij was deze week 85 geworden. Zijn vriendin Truus heeft kennis gemaakt met de familie. As. Woensdag gaan we naar haar toe want dan kunnen we kennis maken met haar zoon die over is uit Thailand, waar hij woont.
    Nou genoeg over mij, Heel veel plezier en veel sterkte tijdens de lange uren die je gaat maken.
    We bidden voor je.
    Tot schrijfs, knufjes van Liesbeth

  • 01 April 2012 - 18:17

    Sabien:

    Wat tof dat je nu al een verslag en foto's hebt geplaatst! Wat een belevenissen.
    Ik heb ook een hele belevenis achter de rug: skill&drill in jouw rol! Wat een luxe eigenlijk dat we zoveel hulpverleners, medicijnen en apparaten tot onze beschikking hebben! Daar waar jij bent, wordt het roeien met de riemen die je hebt. Een hele uitdaging!! Lieve groet, Sabien

  • 01 April 2012 - 20:20

    Heidi Bolsenbroek:

    Pfff, wat zal dat ook spannend zijn geweest helemaal alleen die reis ondernemen en dan niet goed weten waar je aan toe bent als je aankomt.

    Heel veel succes deze eerste dagen, waar je toch je eerste indrukken op doet. Het ga je goed!

    Liefs Heidi

  • 01 April 2012 - 21:30

    Sophieke:

    Ha Marjan, wat gaaf om je eerste verslag te lezen! Ik denk dat de taken die ze voor jou in petto hebben je op het lijf geschreven zijn, komt goed! Ik kijk uit naar meer verhalen, succes daar!! Liefs Sophieke (live vanuit Rijnstate nachtdienst)

  • 02 April 2012 - 04:24

    Willem&ada:

    Vandaag ga je 'echt' beginnen. Wij wensen je alles toe wat je daarbij nodig hebt. Liefs uit Elst

  • 02 April 2012 - 08:22

    Fooky:

    Dag lieve Marjan,

    Ooo dat klinkt allemaal heel heftig! Maar echt fantastisch dat je het gewoon doet en dat je veel kan betekenen! Indrukwekkende foto's! Ik heb totaal geen verstand van al die verloskundige termen en gebeurtenissen dus ik zal het wel even bespreken met verloskundige-inwording Lotte! Fijn dat de reis goed gegaan! Veel succes op je eerste werkdag en tot je volgende bericht!
    Liefs!

  • 02 April 2012 - 09:59

    Kim Bergevoet:

    Ha Marjan,
    leuk je verhaal te lezen! succes groetjes..

  • 03 April 2012 - 17:49

    Femke:

    He Marjan, wat een verslag/ andere wereld. Dan vraag je je af waar maak ik me druk over. Blijf bij jezelf en doe wat je goed lijkt. Denk aan je. Fem

  • 08 April 2012 - 12:35

    Caroline Tieland:

    Indrukwekkend Marjan! Rolinde is net bevallen van een gezonde dochter: Yasmine. Pff dan weet je weer in wat voor luxe we leven. Veel succes en groeten ook van Bert.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjan

Welkom allemaal op mijn site. Als jullie deze site bezoeken ben ik onderweg met het vliegtuig naar Ethiopië, of ik ben al aangekomen op de plaats van bestemming. Waarom deze site? Ik ga als verloskundige 2 maanden vrijwilligerswerk verrichten in een klein ziekenhuis in Soddo. Dit is een plaats in Ethiopië. Ik zeg tijdelijk mijn veilige baan als verloskundige in het Rijnstate ziekenhuis te Arnhem vaarwel (snik) en ga de uitdaging aan! De reis gaat vanaf Amsterdam naar Caïro. Hier stap ik over en reis door naar Addis Ababa. Daarvandaan moet ik nog 450 km (6 uur) met de auto reizen naar het ziekenhuis in Soddo. Dit ziekenhuis werkt vanuit een christelijke achtergrond. Vanuit het ziekenhuis probeer ik jullie als achterban regelmatig op de hoogte te houden, dus laat vooral eens een berichtje achter op mijn site! Geniet van mijn verhalen en foto's. Wilt u mij en de patiënten die in het ziekenhuis behandeld worden financieel ondersteunen? Rekeningnummer:4457697 t.n.v. M.Folkerts-de Bruin, onder vermelding van: Verloskundige in Ethiopië. Alvast bedankt namens de mensen in Ethiopië! Site ziekenhuis: www.soddo.org marjanfolkerts@hotmail.com

Actief sinds 28 Jan. 2012
Verslag gelezen: 1836
Totaal aantal bezoekers 57818

Voorgaande reizen:

29 Maart 2012 - 29 Mei 2012

Passie voor de medemens en verloskunde

Landen bezocht: